22
دسامبر

آشنایی با الگوریتم های گوگل برای سئو

از الگوریتم های گوگل (Google Algorithms  ) چه می دانید؟ از کاربرد و نقش انواع الگوریتم های گوگل چه می دانید؟ آیا می دانید که چگونه گوگل با الگوریتم هایی که دارد به سنجش سئوی سایت ها می پردازد؟ اگر قصد سئوی سایت دارید، پیشنهاد می کنیم برای یافتن پاسخی به این سوالات، این مقاله را به دقت بخوانید.

ضرورت وجود الگوریتم های گوگل

همانطور که می دانیم تاکنون موتور گوگل بیش از 90 درصد جستجو های جهان را حمایت می‌کند بنابرین همه سایت ها سعی می کنند که برای رقابت و کسب اعتبار از گوگل به سئو بپردازند. گوگل سنجش و امتیاز دهی سایت ها به جهت رتبه دهی را بر مبنای شاخص هایی انجام می دهد که این مجموعه پروتکل ها و قوانین هدفمند را الگوریتم می نامند. (زمان را چند سال به عقب برگردانید. در این زمان کافی بود تا بر روی یکی از نتایج گوگل کلیک میکردید تا با دریایی از تبلیغات نامرتبط و پاپ آپ های آزار دهنده روبرو میشدید. در این زمان نتایج گوگل بیشتر شبیه به ویرانه بود تا نتایج مورد نیاز کاربر! الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار اولین موج و نیروی کمکی گوگل برای مقابله با سایت های اسپم بود.الگوریتم های گوگل به کاربران یاد دادند که چطور باید دست به تولید محتوا بزنند. این الگوریتم ها معتقد بودند که آموزش تولید محتوا تنها باید در راستای نیاز کاربران باشد.

 

الگوریتم های گوگل

این الگوریتم ها دو هدف سرنوشت ساز و مهم داشتند:

 

  1. کاهش رتبه سایت های بی کفیت و اسپم
  2. افزایش رتبه سایت های با ارزش و کاربر-محور

زمان زیادی طول کشید تا سایت ها جایگاه واقعی خود را به دست گرفتند و  در این زمان میدان جنگ سئو دیگر آن رنگ و بوی اسپم را نداشت منبع: https://websima.academy/ ).

 

انواع الگوریتم های گوگل

گوگل الگوریتم های مختلفی با هدف بهبود و افزایش کارایی محتوای سایت ها دارد.

1.الگوریتم بیرت ( BERT)  مربوط به فناوری های هوش مصنوعی در رابطه با سرچ است.

 

2. الگوریتم مرغ مگس خوار مربوط به بررسی عبارت جستجویی و درک مفهوم آنست که  بیشتر بر روی کلمات کلیدی متمرکز می شود و آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند بنابرین مناسب ترین نتیجه را بر اساس جستجوی کاربر به او نمایش بدهد. الگوریتم  مرغ مگس خوار تاثیر مستقیمی در رتبه وبسایت ها ندارد.

3.الگوریتم پنگوئن برای مقابله با سایت هایی است که  متقلب هستند و با روش های کلاه سیاه، بک لینک مصنوعی ایجاد می کنند. ( از مهمترین الگوریتم های گوگل پنگوئن می باشد و تا مدتها پیش افرادی به راحتی برای وبسایت خود لینک های اسپم می گرفتند و یا لینک می خریدند اما این الگوریتم مانع چنین فعالیت هایی می شود قطعا می دانید گوگل به وبسایت هایی که لینک های ورودی به آنها زیاد باشد امتیاز بیشتری می دهد.هر لینک یک رای مثبت برای وبسایت مورد نظر خواهد بود حالا اگر فردی بصورت غیرمعمول لینکسازی کند مطمئنا خطا کرده و جریمه خواهد شد

4. الگوریتم گوگل دنس(google dance):گوگل دنس درواقع امتحانی برای صاحبان وب‌سایت‌ها هست تا کیفیت فعالیت آن‌ها محک زده شود و رتبه‌های آن‌ها در نتایج مدام بالا و پایین می‌شود و گاهی اوقات شاید شما از نتایج حذف شوید تا امتحان شوید و دوباره برمی‌گردید.

این الگوریتم گوگل درواقع شمارا آزموده تا در زمان کاهش و افزایش رتبه چه عکس‌العملی انجام می‌دهید تا نسبت به‌عکس العمل شما بازخوردنشان دهد.

الگوریتم های گوگل

 

5.الگوریتم rankbrain:الگوریتم رنک برین با بهره‌گیری از هوش مصنوعی طی سالهای گذشته از آن پرده‌برداری شده این الگوریتم گوگل بر اساس آنالیز رفتار کاربر رتبه‌ی شمارا جابجا می‌کند. منبع: https://www.nopaweb.com/).

6.الگوریتم پاندا از شناخته‌شده‌ترین الگوریتم ها است که مسئولیت بررسی رضایتمندی کاربران از متن و کیفیت محتوا را دارد. تا قبل از ظهور این الگوریتم، گوگل  پرشده بود از محتواهای تکراری و کپی شده، افراد به‌راحتی مطلبی را کپی می‌کردند و در وب‌سایت خود قرار می‌دادند با ظهور الگوریتم پاندا دیگر نمی‌توان مطلبی را کپی و سرقت محتوا کرد چون گوگل سریع متوجه می‌شود.

کسانی که به دنبال کپی کار باشند این الگوریتم گوگل به‌راحتی آن‌ها را جریمه خواهد کرد و در رتبه‌های پایین‌تر قرار خواهد داد .و یا از نتایج حذف خواهد کرد.

7.الگوریتم کبوتر با توجه به موقعیت مکانی فردی که عبارتی را جستجو کرده، نزدیک‌ترین و متناسب‌ترین پیشنهاد را به او معرفی می‌کند. این الگوریتم بر اساس موقعیت مکانی فرد جستجوگر نتایج متفاوتی را به شخص نشان می‌دهد که اصطلاحاً سئوی محلی نام دارد. مثلاً اگر شما و دوستتان که هریک در 2 استان متفاوت هستید، هردو عبارت کارگاه نجاری را جستجو کنید، نتایج پیشنهادی گوگل با توجه به محدوده زندگی شما متفاوت می‌شود که مربوط به مبحث سئوی محلی است.

8. الگوریتم گورخر:

این مورد خاص بررسی فروشگاه‌های اینترنتی است که از تقلبی بودن و بی‌کیفیت بودن سرویس‌های آن‌ها مطلع می‌شود و مواردی همچون: داشتن بارکد محصول، کوپن‌های تخفیف و سهولت و سادگی خرید کاربران  را بررسی می‌کند و طبق آن به سایت فروشگاهی امتیاز می‌دهد.

9. الگوریتم mobilegeddon  از نمونه‌های  بروز و جدید الگوریتم‌های گوگل محسوب می‌شود که همپای شیوع استفاده از تبلت ها و تلفن‌های همراه هوشمند به وجود آمده است.

این الگوریتم ها به وب‌سایت‌هایی که به‌خوبی در نسخه‌های موبایل نمایش داده نمی‌شوند امتیاز منفی می‌دهد و آن‌ها را از نتایج موبایلی گوگل حذف می‌کند.

الگوریتم های گوگل

 

10.الگوریتم pagelayout:  این مورد مربوط به لینک‌های داخلی سایت است. اگر در سایتی بیش‌ازحد از تبلیغات استفاده کند تا کاربر به کمک اسکرول کردن به محتوای اصلی پایین صفحه برسد، مطمعنا آن سایت جریمه خواهد شد.

11.الگوریتم کافئین:

درحالی‌که  بر روی عبارات و کلمات جستجو شده متمرکز است تا بهترین نتیجه را برای کاربر پیدا کند،علاوه بران به لحاظ حضور در شبکه‌های اجتماعی هم حساس است و برای وب‌سایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند امتیاز قائل می‌شود.

نکته پایانی: شرکت استودیو هشت و چار با تجربه و تخصصی که در تسلط بر الگوریتم های گوگل دارد به تولید محتوای سایت پی پردازد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با ما در تماس باشد.