عکاسی صنعتی
17
نوامبر

تاثیر عکاسی صنعتی در افزایش فروش محصولات

از تاثیر عکاسی صنعتی در افزایش فروش چه می دانید؟ عکاسی صنعتی چگونه می تواند موجب افزایش فروش محصول یا برند سازی شود؟ عکاسی صنعتی چه تفاوتی با عکاسی تبلیغاتی دارد؟ اگر شما هم از صاحبان صنایع هستید و برای معرفی محصول یا برند صنعتی خود نیاز به عکاسی صنعتی دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را به دقت بخوانید.

عکاسی صنعتی چیست؟

هنر عکاسی امروزه بیش از پیش تاثیرات زیادی بر زندگی ما دارد به همین دلیل است که با رشد علم و فناوری شاهد گرایش ها و شاخه های مختلف عکاسی هستیم.یکی از این شاخه ها، عکاسی صنعتی است که تاثیرات زیادی بر فروش، بازاریابی و برندینگ محصولات دارد.

 

عکاسی صنعتی چیست؟

 

( عکاسی صنعتی به عکاسی در زمینه تجارت و بازاریابی می‌گویند که با هدف فروش محصولات یا خدمات انجام می‌شود. برای همین، شناخت جلوه‌های چشم‌گیر یک محصول در ذهن افراد با عکس‌های صنعتی صورت می‌گیرد و مخاطب را قانع و ترغیب می‌کند تا به تصمیم نهایی برای خرید آن کالا برسد. با توجه به این مطالب، عکاسی صنعتی گستره زیادی داشته و عکاسی تبلیغاتی بعنوان بخشی تاثیرگذار در فروش کسب و کارها مکمل آن شناخته می شود. برای مثال، باید بتوانید هر اطلاعاتی که برای معرفی محصولتان نیاز دارید، بصورت برجسته و ریزبینانه نشان دهید. اطلاعات آنقدر جامع و گیرا باشند که برای مخاطب سوالی باقی نماند. رسیدن به این هدف، تنها با بهره گیری از ابزارِ رسانه ای قوی همچون عکاسی صنعتی ممکن خواهد بود. ابزاری که اطلاعات محصولات را در قالب رسانه ای بصری و جذاب به شکلی سریع به مخاطب منتقل می کند منبع: https://www.55online.news ).

در کسب و کار های سنتی، مشتری به بازار می رفت و از نزدیک محصول را می دید و لمس می کرد و سپس می خرید اما امروزه با رشد چشمگیر خرید های اینترنتی و تغییر بازاریابی از سنتی به مدرن امروزی، در فضاهای مجازی شاهد انواع تبلیغات و بازاریابی و برندینگ هستیم که همه این ها بدون عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی غیر ممکن هستند چرا که عکاس با شناخت کافی که از محصول دارد و از زوایای مناسب و با رعایت پس زمینه مناسب ابعاد مختلف محصول را در نظر می گیرد و نهایتا با نورپردازی مناسب ویژگی های جسمی هر محصول، به عکاسی می پردازد.

عکس صنعتی معرف ویژگی های محصول صنعتی است که هدفش ارائه تصویری واقعی،بدون اغراق و بدون زرق و برق اضافی است تا مشتری با دیدن عکس گویا که محصول را لمس می کند تا بشناسد و بخرد. به همین دلیل است که برای همه صنایع حس نیاز به عکاسی صنعتی وجود دارد. 

 

 

 رابطه عکاسی صنعتی و فروش محصولات

عکس یک محصول حکم همان ویترین مغازه ی کسب و کار های سنتی را دارد. اگر صاحبان مشاغل صنعتی هزینه ای را صرف عکاسی صنعتی می کنند به خوبی از تاثیر عکاسی صنعتی بر فروش و بازاریابی محصولات خود می دانند.

فرض کنید شما تولید کننده صنایعی همچون فولاد، قطعات خودرو یا محصولات پترو شیمی هستید، ویژگی کلی محصولات تولیدی این صنایع اینست که مانند سایر محصولات از جمله: جواهرات، غذا، مد و لباس کاربردی روتین و روزمره و مشتری عام ندارند.

خاص بودن محصولات تولیدی صنایع است که نیاز به عکاسی صنعتی را می رساند چون عکاسی صنعتی متفاوت از عکاسی تبلیغاتی است و دشوار تر.

یک عکاس صنعتی در درجه اول باید شناختی دقیق از محصولی صنعتی داشته باشد تا بتواند به کمک فناوری و هنر عکاسی این شناخت را به مشتری هم انتقال بدهد و در درجه بعد امور فنی عکاسی یعنی زمینه، نورپردازی و ابعاد و نوع زاویه دید متناسب با آن صنعت را لحاظ کند تا عکس مورد نظر به جلب نظر مشتری برسد و منجر به فروش و بازاریابی بشود.

( شاید بارها و بارها عکس های صنعتی دیده باشید که در عین حال که وفادار به خصوصیات اصلی محصولات می باشند، آنچنان زیبا و تاثیرگذار هستند که هر مخاطبی را جذب آن محصول نموده و احساس نیاز و مالکیت را در مخاطبین آن عکاسی صنعتی زنده می نمایند، که این تاثیرگذاری می تواند برای فروش بیشتر ابزاری بسیار قدرتمند بوده و موثر باشد. اما چند چالش مهم و اساسی برای رسیدن به این حد از تاثیر گذاری بر سر راه عکاس صنعتی قرار دارد که عبور از این چالشها و رفع آنها باعث خواهد شد تا موفقیت حاصل شده و عکس ویترینی مناسب و شایسته برای محصولات باشد. 

 

عکاسی صنعتی

 

در زیر بصورت خلاصه مهمترین چالش ها را بررسی خواهیم نمود:

-انتخاب نورپردازی و پلن نوری مناسب بنا به کاربرد و هویت سازمانی

-شناخت روحیات و احساسات بازار هدف و ایده پردازی مناسب برای عکاسی صنعتی جهت تاثیرگذاری بر آنها بصورت هدفمند

-رعایت اصول هنری در عکاسی صنعتی، از جمله ترکیب بندی، چیدمان خلاقانه و بسیار نکات دیگر که بصورت مستقیم بر روی کیفیات ظاهری و زیبایی شناسی تصاویر تاثیرگذار هستند.

-انتخاب زاویه مناسب محصولات، شاید درک این نکته برای کسانی که عکاس نیستند کمی مشکل باشد ولی زاویه مناسب به تنهایی تامین کننده 50درصد کیفیت تصویر نهایی می باشد.

-درک ویژگی ها، کاربردها و کشف نقاط منحصر به فرد آنها از نگاه مشتریان و بازار هدف که باید در عکاسی صنعتی لحاظ گردد

-در اختیار داشتن تجهیزات حرفه ای ضروری جهت اجرای پلن ها و ایده های منتخب منبع: https://adadstudio.com).

 حالا متوجه شدیم که چه تفاوتی عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی دارد و عکاسی صنعتی چه تاثیراتی و چه قدرتی در معرفی صنایع دارد. صنایع را رقابت صحیح و رشد همپای رشد فناوری ها زنده و پویا نگه می دارد و این امر ممکن نیست مگر اینکه از قدرت جذاب و مدرن عکاسی صنعتی چشمپوشی نکنند.