راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی از صفر
10
نوامبر

راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر

راه اندازی کسب و کر اینترنتی چگونه است؟ چطور می توان در فضای مجازی اینترنت، کسب و کاری را از صفر شروع کرد؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهید بازاریابی و شغل خود را در بصورت اینترنتی رونق بدهید، پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی این مقاله را به دقت بخوانید.

ضرورت راه اندازی کسب و کار اینترنتی

طی سال های اخیر حضور اینترنت و انواع فضاهای مجازی مانند: وب سایت، اینستاگرام، وایبر و تلگرام تعداد زیادی از کاربران را در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند که در ابتدا با اهداف وامکاناتی صرفا برای سرگرمی و برقراری ارتباط چت و تصویری بود اما به مرور فضاهای مناسبی برای ایجاد و ارتقای شغل های مختلفی در آمدند.

امروزه فضای مجازی محیط مناسبی برای انواع کسب و کار های اینترنتی است چون برای ارائه خدمات و فروش محصول، چون:

-نیاز به سرمایه اولیه ندارد

-نیاز به اجاره ملک و پرداخت اجاره بها نیست چون کسب و کار اینترنتی محدود به یک مکان، یک شهر یا یک کشور نیست.

– نیاز به تبلیغات منسوخ کاغذی نیست چون تبلیغ کلامی و تصویری کارفرما به مشتری فقط با صرف هزینه کم اینترنت امکان پذیر است

– با مخاطبان و مشتریان زیادی می توان در ارتباط بود به راحتی و کمترین صرف هزینه

– مانند کسب و کارهای سنتی و کارمندی، فعالیتی زمان محور نیست و میتوان طی 24 ساعته کار کرد

راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی از صفر
راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی از صفر

مدل های کسب درآمد اینترنتی

در ابتدا باید با انواع مدل های کسب درآمد اینترنتی آشنا شویم. سه مدل مهم و اساسی وجود دارد که همه کسب و کار های اینترنتی را شامل می شود.

  1. فروش کالا:

در این مدل کسب درآمد از اینترنت، کالای موردنظر بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به فروش می‌رسد، برای مثال می‌توان به دیجی کالا اشاره کرد که هم بصورت مستقیم کالاهای خود، و هم بصورت غیرمستقیم کالاهای شرکت‌های دیگر را بفروش می‌رساند. می‌توان از سیستم های همکاری در فروش هم به عنوان مثالی دیگر از فروش غیرمستقیم کالا یاد کرد.

  1. ارائه خدمات:

ارائه خدمات بصورت مستقیم یا واسطه‌ای مدلی دیگر است، به اینصورت که شما خودتان بصورت مستقیم خدماتی به مشتریانتان ارائه می‌دهید و یا با کسانی که خدماتی را ارائه می‌دهند همکاری می‌کنید و شما فقط سفارش گیرنده هستید که به این مدل ارائه خدمات غیرمستقیم یا همان واسطه‌ای گویند.

برای مثال می‌توان به شرکت‌های هاستیگ و یا شرکت‌های طراحی وبسایت مانند خود ما اشاره کرد که بصورت مستقیم به مشتریانشان خدماتی ارائه می‌دهند. اما نماینده‌های همین شرکت‌های هاستینگ و دامنه فقط سفارش گیرنده هستند و پورسانت خود را دریافت می‌کنند پس خدمات آنها در دسته واسطه‌ای یا غیرمستقیم قرار می‌گیرد.

  1. فروش محتوا:                                     

به عنوان آخرین مدل، به تولید محتوا و کسب درآمد از طریق آن می‌پردازیم که این هم مانند مدل‌های قبلی دارای دو حالت مستقیم و غیرمستقیم است. در حالت مستقیم شما می‌توانید محتوایی که ارزش خریدن داشته باشد (معمولا آموزشی) را تولید کرده و مستقیم بفروش برسانید مانند وبسایت فرادرس که در حوزه تولید فیلم‌های آموزشی فعالیت می‌کند.

در حالت غیرمستقیم تولید محتوا بصورت رایگان انجام می‌شود و کسی بابت محتوایی که تولید می‌کنید به شما پولی نمی‌دهد، اما ترافیکی که وبسایت شما جذب می‌کند برای شما کسب درآمد می‌کند. مانند مجله‌های اینترنتی و…

نکته: یک کسب و کار اینترنتی می‌تواند از چند مدل بصورت همزمان برای کسب درآمد استفاده کند، برای مثال می‌توان از طریق فروش کالا و فروش محتوا در یک وبسایت درآمد داشت. منبع : https://adminesite.com/).

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر

  1. اول از همه شناخت توانایی و مهارت های شخصی و گروهی تان: لیستی از توانایی ها و مهارت هایی که شما و همکارانتان دارید را بنویسید .
  2. از بین لیست بالا، حوزه کاری مورد نظر خود را انتخاب کنید
  3. بعد از انتخاب حوزه کاری مورد نظرتان، رقبای خود را بشناسید. از اهداف ، ماهیت رفتارشان در شبکه های مجازی و عملکردشان و سلیقه مشتریانشان آگاه شوید و وقت مناسبی برای این نوع شناخت صرف کنید چون هر چه شناختتان کاملتر و به روز تر باشد بهتر می توانید از آنها سبقت بگیرید.
  4. راه اندازی وب سایت در این مرحله بسیار نقشی اساسی دارد تا ماهیت شغل شما در فضای مجازی مشخص شود و به اصطلاح کسب و کار شما عرض اندامی در دنیای مجازی داشته باشید. برای این کار می توانید با یکی از شرکت های طراحی وب سایت تماس بگیرید و سفارش تولید صفحه اختصاصی خود را بدهید. پس از راه اندازی وب سایت می توانید به راه اندازی صفحه در اینستاگرام بپردازید.
  5. بعد از ایجاد وب سایت اختصاصی کسب و کارتان، باید وب سایت شما دارای متوای مناسب باشد از جمله: انواع محتواهای تصویری، متنی، ویدیویی که توسط این موارد به معرفی و تبلیغ کالا و خدمات حوزه کاری شما پرداخته می شود. برای تولید محتوای اینترنتی خود می توانید یا خودتان مسلط به مهارت سئو ( ارتقای موتور های جستجوی) داشته باشید و یا اینکه این کار را به افرادی که تخصص این کار دارند بسپارید. چون تولید محتوای مناسب و به روز و کاربردی سبب می شود که سیستم فروشگاه اینترنتی صفحه شما در رقابت با صفحه رقبای شما، در سیستم رتبه بندی موتور جستجوی گوگل، رتبه مناسب تر و بالاتری داشته باشد و اگر کاربر فضای مجازی یا مشتری بالقوه شما در جستجوی کالایی در اینترنت باشد، صفحه وب شما به دلیل ارتقایش، زودتر و بیشتر در نظر مشتری بالقوه بیاید و او به سمت شما جلب شود و تبدیل به مشتری بالفعل وب سایت شما شود.