پرش سایت
08
ژانویه

راه های کاهش نرخ  پرش سایت

از راه های کاهش نرخ  پرش سایت چه می دانید؟ چرا سایت دچار پرش می شود؟ در این مقاله به ارائه راهکار هایی برای کاهش نرخ  پرش سایت، پرداخته شده است.

کاهش نرخ  پرش سایت  (Bounce Rate  ) چیست؟

پایین بودن نرخ پرش سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است. (گوگل از عبارت Bounce Rate  برای بیان و توصیف خروج کاربران از صفحه وب سایت شما استفاده می کند. در واقع یعنی شخصی در گوگل عبارتی را جستجو کند و در نهایت وارد وب سایت شما شود و از مطالب سایت شما بازدید کند اما بعد از آن از سایت شما خارج شده و دوباره به SERP ها بازگردد؛ این روند به عنوان یک نرخ پرش محسوب می شود. نوع کسب و کار و محتوای تولید شده توسط شما و یا حتی این که کاربران قبل از ورود به سایت شما از چه مطالبی استفاده می کردند، در بانس ریت صفحات سایتتان تاثیر زیادی دارد. با توجه به آمارهای به دست آمده پایین ترین نرخ پرشی که در وب سایت های مختلف دیده می‌شود، مربوط به آن دسته از کسب و کارهایی است که متمرکز بر روی دیجیتال مارکتینگ می باشند.

اگر یک سایت هدفش فروش محصول باشد و به خوبی در این زمینه فعالیت های مناسب و بهینه سازی سایت را انجام داده باشد، می تواند کاربر را در سایت خود نگه داشته و پایین ترین نرخ پرش ممکن را کسب کند. آمارها نشان می دهد که وب سایت هایی که در این زمینه به خوبی عمل می کنند، حدودا نرخ پرش آن ها ۴۵ درصد می باشد. در صورتی که کسب و کارهایی که متمرکز بر روی دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیکی نیستند، حدوداً ۶۰ درصد نرخ پرش دارند منبع: https://www.newseo.ir/seo-learning).

 

پرش سایت

آشنایی با راه های کاهش نرخ  پرش سایت

قبل از اینکه در مورد روش های کاهش پرش سایت یا همان Bounce Rate  بحث کنیم این نکته لازم به ذکر است که ابتدا باید همه صفحات دارای بانس بالا هستند را پیدا کنید. برای یافتن این صفحات لازم است ابتدا وارد اکانت گوگل آنالیتیکس شوید و این صفحات را شناسایی کنید. اما برای کاهش بانس ریت و بهینه سازی نرخ پرش راهکارهای زیادی وجود دارد که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

1-تجربه کاربری و اعتماد را تقویت کنید

اولین موضوعی که در بهینه سازی نرخ پرش باید به آن توجه کنید، موضوع تجربه کاربری User Experience است. همه چیزهایی که توجه کاربران را به شرکت یا کارگزار یا مرکز رسانه جلب می کند، اعم از اعتماد به شرکت، اعتماد به خدمات، اعتماد به محصولات و … همه باعث می شود کاربر زمان بیشتری در سایت شما صرف کند، وگرنه اگر تجربه کاربری خوبی وجود نداشته باشد و افراد این احساس را داشته باشند که در وب سایت شما فریب خورده اند خیلی زود سایت شما را ترک خواهند کرد. اما اگر اعتماد کاربر جلب شود زمان بیشتری را برای مطالعه و ماندن صرف خواهد کرد. اما موضوع دیگری که باید در بهتر کردن تجربه کاربری مدنظر قرار گیرد، ایجاد سایت مناسب و دارای یک پلتفروم مناسب است که قابلیت نمایش بر روی هر دستگاهی را ازجمله موبایل را داشته باشد.

2-سرعت سایت مهم است

کاربران انتظار دارند سایتی که وارد آن می شوند را در کسری از ثانیه مشاهده کنند. برای مثال تحقیقات نشان می دهد در وب سایت های فروش و فروشگاه های آنلاین یک ثانیه تاخیر موجب کاش 7 درصدی فروش، کاهش 11 درصدی بازید از صفحه و کاهش 16 درصدی رضایت مشتری می شود.

3-به ظاهر سایت برسید

گفتیم که رابطه کاربری و تجربه کاربری خوب به بهینه سازی و کاهش نرخ پرش می شود. یکی از این اقدامات، بهبود ظاهر سایت اعم از دسته‌بندی‌ های مرتب و کامل، دسترسی آسان و سریع به لینک ‌های پر کاربرد، قرارگیری صحیح المان ‌ها در جای مناسب، شلوغ نبودن و گیج نشدن کاربر در صفحه اول است.

4-محتوای تقویمی خیلی مهم هستند

تولید محتوا یک کار تخصصی است. از این رو برای تولید محتوای خوب باید 1- مطالب با کیفیت و جذاب تهیه کنید، 2- نیازهای کاربران را پوشش دهید؛ 3- در هر زمان و فضای خبری، اقتصادی و اجتماعی برخی نیازها جدی تر می شود پس باید محتوای شما یک تاریخ تقومی داشته باشد. مثلا اگر یک سایت فروش کالا یا فروشگاه اینترنتی دارید شما نمی توانید به رخدادهای تقویمی همانند ماه رمضان، ماه محرم، عید نوروز و … بی توجه باشید. اما کیفیت مطالب از دیگر سو نیز مهم است و کاربر انتظار ندارد مطالب کپی، کم ارزش و بی فایده را بخواند.

پرش سایت

5-به خوانایی مطلب دقت کنید

مطلبی که تهیه می کنید باید توجه داشته باشید که یک نظم بصری داشته باشد، کمتر از علائم اختصاری استفاده کنید که برای مخاطب ناآشنا هستند و مهمتر از اینها؛ باید از خودتان سوال کنید که فهم این مطلب برای همه مخاطبان عام قابل فهم است یا خیر.

6-به مطالب مرتبط لینک دهید

در برخی از مطالب، کاربران علاقه دارند ابعاد بیشتری از یک مطالب را کشف کنند از این رو لازم است شما مطالب مرتبط با هر خبری را به آن لینک کنید تا کاربر یا مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند.

7-از pop-up  استفاده نکنید

پاپ آپ ها و تبایغات مزاحم و آزاردهنده در سالهای گذشته روشی برای درآمدزایی بود اما حالا مدتی است که این روش تقریبا منسوخ شده و چندان استفاده نمی شود. از طرف دیگر درحال حاضر اغلب کاربران به یک مسدود کننده تبلیغات یا Ad blocker مجهز هستند که می توانند وب سایت شما را مسدود کنند.

8-ویدئو در اولویت اول باشد

استفاده از انیمیشن، موسیقی، صوت، روایت و داستان ویدئویی به جای متن و عکس با ظاهر و رنگ های جذاب می تواند کاربر را به خود جذب کند. بسیاری از مخاطبان  دیگر مثل گذشته وقت کافی ندارند که متن های بالابلند را مطالعه کنند و ترجیح می دهند به جای خواندن متن، آن را در قالب ویدئویی کوتاه مشاهده کنند. ضمنا توضیحات ارائه شده در ویدئو اولا برای مخاطب قابل درک است و ثانیا اثرگذاری و باور بسیار قوی از متن است.

9-به جای متن، از گرافیک استفاده کنید

در سالهای قبل مخاطبان مجبور بودند متن های بلند را مطالعه کنند، هر کسی روزنامه و مجله ای در دست داشت، ساعت ها فرد در آگهی های روزنامه دنبال استخدام در شرکتی بود اما حالا وضعیت کاملا متفاوت است و تجربه نشان داده پس از فیلم که مخاطب بیشترین تمایل را به برقراری ارتباط با آن داشته، مطالبی که داده‌نما و اینفوگرافیک و یا بر روی نموداری نمایش داده می شوند، مخاطبان بیشتری به خود جذب می کنند. پس تا می توانید از نوشتن مطالب غیرمفید، مقدمه های تکراری و متن های بلند پرهیز کرده و به همان نسبت به مطالب در قالب اشکال گرافیکی اهمیت دهید.

 

پرش سایت

 

10-به دنبال کاربران تعاملی باشید

یکی از زمینه های بهینه سازی نرخ پرش این است که سایت شما انعطاف بیشتری برای حضور، مشارکت  و تعامل مخاطبان با شما داشته باشد. ایجاد نظرسنجی ها مفید؛ ارائه نتایج آن به جامعه و دریافت بازخوردهای آن، شکل دادن به مطالبات براساس درخواست های مخاطبان، پاسخ دادن به درخواست ها و سوالات مخاطبان از جمله این اشکال تعاملی است.

نکته پایانی: استودیو هشت و چار با تجربه و تخصصی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا دارد می تواندخدماتی در این موارد به شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.