
سئو چیست و چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهیم؟
سئو چیست؟اهمیت سئو چیست؟وبسایتهای مختلف برای اهداف گوناگون ساخته میشوند؛ یکی برای اطلاعرسانی و اخبار تولید محتوا میکند، یکی برای فروش اینترنتی محصول و دیگری برای تبلیغ خدمات و غیره؛ اما در این میان این سؤال وجود دارد که در میان تعداد زیاد رقبا و حجم انبوه تولید محتوا چگونه میتوانیم سایت، پایگاه خبری و فروشگاه آنلاین خود را بیشتر به مردم بشناسانیم تا بیشتر دیده شویم. مشخص است که هر شخص حقوقی یا حقیقی زمانی که بعد از ساعتها زمان و هزینه قابلتوجهی سایتی را راهاندازی میکند، قطعاً قصد دارد وبسایت وی بیشترین بازدیدکننده را داشته تا هزینهها و زمان صرف شده جبران شود؛ اما حال سؤال این است که چگونه میتوانیم در میان انبوه محتواها و تعداد زیاد رقبا، سایت و محتوای تولیدی خود را بیشتر به مخاطبین بشناسانیم؟ ازآنجاییکه کاربران محتوای تولیدشده را از طریق موتورهای جستجو و عمدتاً از طریق گوگل پیدا میکنند، در اینجا روشهایی وجود دارد که به شما کمک میکند وبسایتان بیشتر دیده شود. این روشها به نام سئو (SEO) یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو شناخته میشود که در ادامه بیشتر در مورد آن خواهید خواند.
سئو چیست؟
برای پاسخ به این سؤال که سئو چیست، باید گفت سئو (SEO) کلمهای اختصاری از واژههای Search Engine Optimization است که به معنای ارتقای موتورهای جستجو به کار میرود. در تعریقی دیگری سئو به معنی بهینهسازی موتور جستوجو بیانشده است. توجه داشته باشیم سئو برخلاف دستکاری و تهیه مطالب غیراخلاقی برای دیده شدن نیست، بلکه سئو شیوهای است برای بهتر دیده شدن. بهعبارتیدیگر، سئو کمک میکند یک وبسایت برای دیده شدن مطابق نیازها و خواستهای کاربران باشد؛ یعنی در مرحله اول نیازهای کاربران و مخاطبان شناخته میشود و درواقع متخصص سئو سعی میکند با استفاده از روشهای فنی وبسایت خود را در جستجوها در ردیف اولیها قرار دهد. درنهایت سئو به بهینهسازی سایت برای موتور جستوجو محدود نمیشود و این تخصص کمک میکند وبسایت شما برای افراد بازدیدکننده مناسبسازی شود.
در یک تعریف سادهتر هم باید گفت؛ seo تمامی مباحث مرتبط با بهینهسازی و بهبود عملکرد یک وبسایت را در موتورهای جستجو (مانند گوگل، بینگ و یاهو) و رضایت کاربران و بازدیدکنندگان را در برمیگیرد و از اصلاح کد نویسی گرفته تا تولید محتوای مناسب، ارتقا رتبه در گوگل، افزایش سرعت و کاهش حجم آن و بسیاری از موارد دیگر را در خود جایداده است (https://seobehine.ir/seo/).
اهمیت سئو
موتورهای جستجو گرچه هوشمند هستند، بااینحال برای کمک به مخاطبین، نیاز دارند بهترین نتیجه را در جستجوی مخاطب به وی ارائه دهند. ازاینرو، سئوی ضعیف یا اشتباه میتواند سایت شما را از دید کاربران و مخاطبان دور نگه دارد. این موضوع باعث میشود رقبای شما که سئوی قویتری دارند، بیشتر دیده شوند؛ اما اینکه چرا آنها بیشتر دیده میشوند، دلیل هم این است که برای مثال رباتهای خزنده موتور جستجوی گوگل یک سری فاکتورهای نسبتا مشخصی برای درک محتوای صفحات دارد که اگر متخصص سئو این فاکتورها را رعایت کند، شانس دیده شدن سایت افزایش مییابد.
در مورد اینکه چرا سئو اهمیت دارد، باید گفت چهار فاکتور وجود دارد که اهمیت سئو را مشخص میکند. این فاکتورها شامل 1- رقابت کردن، 2- حیطه فعالیت بزرگتر، 3- کسب اعتبار و 4- بازگشت سرمایه بیشتر هستند (https://radzad.com/why-should-care-seo/).
در مورد رقابت کردن باید گفت، شما در هر کسبوکاری که وارد شوید، مثلاً اگر در صنف سوپرمارکتیها وارد شوید، در محیط شهری یعنی حاشیه خیابانها و معابر، آن دست از مغازهها و فضاهای تجاری که در حاشیه معابر اصلی و مکانهای پرتردد قرار دارند، قطعاً فروش و سود بیشتری دارند؛ اما در فضای مجازی نیز رقابت شدیدی در هر کسبوکار وجود دارد که در اینجا برخلاف قرار گرفتن در حاشیه خیابانها، این دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل است که با اشخاص اعتبار و سود میدهد. بر این اساس سرویس سئو پتانسیلی است که اگر بهخوبی روی آن کار کنید، بهتر و بیشتر از رقبای خود دیده خواهید شد.
یکی دیگر از مزیتهای و اهمیت سئو، حیطه فعالیت بزرگتر است. به عبارتی سئو یکی از بهترین روشها برای برندینگ و دیدهشده در مقیاس بزرگتر همانند شهرستان، استان و حتی خارج از مرزهای داخلی است. لذا ازآنجاییکه اینترنت بدون حدومرز است، اگر یک سایت و سئوی مدون و مناسب داشته باشید، شانس دیده شدن شما حتی در ورای مرزهای داخلی نیز وجود دارد. نمونههای این موضوع در معرفی کالا و خدمات در کشورهای همسایه و همزبان و نمونه عینی و جالبتوجه آن در حوزه معرفی جاذبههای گردشگری است که توانسته گردشگران زیادی را از آنسوی دنیا به ایران و کشورهای همسایه بیاورد.
کسب اعتبار سومین مؤلفه اهمیت سئو است. تصور کنید در ایران وبسایتهای زیادی در حوزه فروشگاههای آنلاین فعالیت میکنند، اما مشخص است که آنهایی که در صفحات اول قرار دارند، شانس بیشتری برای دیده شدن و خرید کالا از آنها وجود دارد. این موضوع موجب میشود وبسایت یا فروشگاه آنلاین در بین مخاطبین اعتبار کسب کند، اعتباری که موجب مراجعات بیشتر، فروش بیشتر و درآمد بیشتر خواهد شد.
بازگشت سرمایه بیشتر چهارمین مؤلفه از اهمیت سئو است. در فضای اینترنت ابزارهای مختلفی وجود دارد که به کارایی سئوی شما میپردازد. یکی از این مؤلفهها، مقیاس بازگشت سرمایه است. سئو به شما کمک میکند به ارزیابی موفقیت خود بپردازید، کارایی سئوی خود را ارزیابی کنید، مخاطبین و نیازهای آنها را در کار خود لحاظ کنید و دلایل بیشتر دیده شدن را متوجه شده و نواقص را برطرف نمایید.
0 دیدگاه