نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول
22
نوامبر

نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش

بسته بندی چه نقشی می تواند در بازاریابی و فروش محصول داشته باشد؟ اگر تولید کننده محصولی هستید که قصد عرضه استاندارد و یا صادرات آن را دارید، قبل از هر اقدامی این مقاله را به دقت بخوانید تا از نقش موثر و سازنده بسته بندی در ارتقای محصول با خبر شوید.

ضرورت وجود بسته بندی در بازاریابی و فروش

هر محصولی برای بازاریابی و فروش نیازمند تبلیغات صحیح است، بسته بندی لایه ای محافظ است که جزئی از محصول محسوب می شود که بیانگر اعتبار و کیفیت محصول است. نقش بسته بندی تا حدی است که بسته بندی شیک و با کیفیت در نگاه اول، ملاک خرید برای بسیاری از مشتریان است. بسته بندی زبان اولیه تبلیغات محصول است بنابرین صرف هزینه برای بسته بندی بسیار با اهمیت تر از سایر مراحل فروش و بازاریابی است. در این میان نقش تکنیک های گرافیکی در طراحی و دیزاین جعبه  و پاکت محصول بسیار موثر و غیر قابل انکار است.

( در تحقیقاتی که Brian Wansink محقق دانشگاه Cornell در زمینه روانشناسی بسته بندی و تاثیرات آن بر مصرف کننده انجام داده است تا آنجا پیش می رود که بسته بندی روی حس چشایی خریداران نیز تاثیر می گذارد. “در واقع ما طعمی را که فکر می کنیم محصول دارد حس می کنیم”. در تحقیقی، دو نمونه غذایی را که روی آن ها برچسب “ده گرم پروتئین” و “ده گرم پروتئین سویا” درج شده بود به ۱۸۱ نفر داده شد. هر دوی نمونه ها کاملا مشابه و هیچ کدام دارای سویا نبودند. با این وجود، بسیاری از مردم بر این باور بودند که سویا، طعم اشتها آوری ندارد و به همین دلیل نمونه ای را که حاوی سویا می دانستند به عنوان ماده غذایی “بد مزه و بد بو” معرفی کردند منبع : http://iranbrandmaker.com) .

نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول

انواع کاربرد و نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش

دلایل مختلفی وجود دارد که بیانگر نقش بسته بندی در ارتقای فروش و بازاریابی استاندارد محصولات است از جمله :

1.معرفی کلی و ارائه اطلاعات به مشتری: اطلاعات و تصاویر درج شده روی محصول کمک زیادی به مشتری می کند. تصور کنید یک جعبه پودر کیک که این اطلاعات مفید را به مصرف کننده می دهد: ارزش غذایی، تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول، قیمت، طرز تهیه، محتویات و مواد تشکیل دهنده و…

2.کاربرد دو منظوره : یک بسته بندی خوب می تواند هوشمندانه و با خاصیت چند منظوره باشد. برخی محصول ها به همین دلیل است که خاصیت استفاده مجدد دارند مثل ظروف نگهدارنده بعنوان جعبه جواهرات و یا انواع بطری نوشیدنی ها برای ساخت دکوری و گلدان .

3.خلاقیت و ابتکار در بسته بندی: عاملی است برای جلب نگاه مشتری. از قدیم گفتن که شنیدن کی بود مانند دیدن؟ دیدن رنگ ،گرافیک سنجیده محصول و تناسب بسته بندی با محتوای محصول نقش مهمی در شانس پذیرفته شدن از سوی مشتری و خرید را دارد. مثل بسته بندی آدامس های خارجی، انواع بیسکوییت و قهوه.

4.نگهدارنده و محافظ قوی : برخی محصولات طبق محصول مورد نظر، باید از استحکام و دوام لازم برخوردار باشند تا در هنگام حمل و نقل و توزیع، آسیبی به محصول وارد نشود. مثل بسته های انواع حبوبات، شکر ، آرد و پودر ژله .

نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول

5.برندینگ : برخی محصولات، برند، نام تجاری و شعار تبلیغاتی شان به طور محسوسی در بسته بندی شان درج شده است. بسیاری از مشتریان این محصولات را بیشتر با در نظر داشتن نام تجاری و شعار تبلیغاتی حک شده روی بسته بندی می شناسند. مثل : کوکا کولا ، پفک اشی مشی و بیسکوییت مادر.

6.وجود تمایز: نشانی از منحصربفرد بودن محصول هر برندی می تواند باشد. مثلا شاهد عرضه انواع مواد شوینده هستیم که هر کدام نوع شکل محفظه و بسته بندی شان در ذهن مشتری مانده است. همچنین کیفیت و تنوع آن محصولاتف فقط تفاوت در رنگبندی دارند. بعنوان مثال می توان به محصولات شوینده لباس تاپ اشاره کرد که تنوع و تفاوت کاربرد هریک صرفا در تفاوت رنگ محفظه است. شامپو های صحت هم اینگونه اند و حتی ساختار هندسی و شکل محفظه بسته بندی متمایز از محصولات رقبایشان است.

7.هدیه مشوقی قوی برای خرید است: برخی محصولات روی بسته بندی شان درج شده که یکی بخر 2 تا ببر. و یا بعضی محصولات رویشان نوشته 1*2 در واقع با نوع بسته بندی خود به مشتری می فهمانند که با انتخاب محصول آنها سود می کند. این روش بسته بندی می تواند محرک قوی برای خرید باشد.

8.صرف وقت و مطالعه برای بسته بندی: ( Vernica Jarski ، یکی از استاد های بازاریابی در یک بررسی نشان داد که زیبایی یک جعبه چگونه خریداران را تحت تاثیر قرار میدهد که چند مورد از نتایج ان در زیر بیان شده است:

52 درصد از خریداران اگر در جعبه جایزه باشد دوباره محصول را خریداری میکنند

90 درصد پس از خرید، دوباره جعبه ها و کیسه ها را مورد استفاده قرار میدهند

تمرکز روی طراحی جعبه تا 30 درصد مشتریان را افزایش می دهد

74 درصد مشتریان بین 18-25 سال ، عکس جعبه های خود را پس از خرید انلاین در فضای مجازی به اشتراک میگذارند

با این وجود هنوز تولید کنندگانی وجود دارند که به اندازه کافی روی بسته بندی خود تمرکز نمی کنند منبع :  http://top-packs.com/).

9.سازگاری با محیط زیست : چند سالیست که خوشبختانه ضرورت توجه به محیط زیست به یمن رشد انواع رسانه های جمعی زیاد شده است و در این میان بسیاری از برند های مشهور با در نظر گیری این میل مشتریان، روی بسته بندی محصولاتشان درج می کنند که نوع محصول یا بسته بندی دوستدار محیط زیست است و ضرری برای طبیعت ندارد. مثل انواع مداد ها و دفتر های یادداشت با بسته بندی کارتن نانو یا آرد ذرت که دوباره به طبیعت باز می گردند و غذای حیوانات و پرنده ها می شوند.