loading

چهارمین فیلم بلند نرگس آبیار قدمی متفاوت نسبت به کارهای قبلی او و همچنین رویکردی متفاوت در بین فیلمسازان زن سینمای ایران است، طوری که مخاطب باور نمیکند این سکانس های پر التهاب خشن را دوربین یک زن روایت میکند، آبیار با ساخت “شبی که ماه کامل شد” طعنه ای مردانه و جسورانه زد به تمام فیلمسازان همجنس خود که همواره با نگاه فمنیستی غلو آمیز خود، زن ایرانی را اسیر دستان مردان خود خواه نشان میدهند و اصرار دارند که این فرهنگ نخ نما شده حداقلی را به تمام جامعه ایران تعمیم دهند.”شبی که ماه کامل شد” عاشقانه های برادر یک تروریست معروف با دختری از جنوب شهر تهران را روایت میکند و همه چیز را با جزئیات از فرهنگ و رسوم هردو خانواده گرفته تا فضاسازی و چهره پردازی های دقیق پیش میبرد تا میرسد به پدیده تروریسم؛ نرگس آبیار به خوبی از پس نشان دادن چهره پر از عقده و نفاق ترورسیم برآمده و حساب آن را با دینداری جدا کرده است، نفسانیت در چهره و کلام عبدالمالک ریگی موج میزند، او با اینکه از لیبرالیسم برائت میجوید اما در رفتار نشان میدهد که خود زاده این مسلک است و حتی آن را پناهگاه آخر خود میداند!

همه بازیگران فیلم در سطحی حرفه ای تر از کارهای قبلی خود ظاهر شدند و اگر نخواهیم تکرار مکررات کنیم و از بازی های بی نظیر هوتن شکیبا و فرشته صدرعرفایی بگوییم نمیشود از بازی شبنم مقدمی گذشت که شاید کمتر از حقش دیده شد؛ شبنم مقدمی کاراکتری کاملا دقیق و حساب شده و صدالبته واقعی از یک زن سنتی قمی را بازی کرد که انگار بازی نمیکند و اصلا خود واقعی او همین کاراکتر است!

الناز شاکردوست هم در جای درستی قرار گرفت و با هدایت کارگردان توانست توانایی های خود را محک بزند که اینجا باید به نرگس آبیار و ریسک پذیری او دست مریزاد گفت.

از بازی ها که بگذریم باید گقت که فیلمنامه دارای کم و کاستی هاییست نظیر: ساده نشان دادن تشکیلات ریگی و عملکردی دقیق، طوری که آنها به تمام دوربین های مدار بسته نظارت دارند و همه تلفن ها را شنود میکنند و کسی نمیتواند از چنگشان فرار کند اما خود آنها گروهی محدود در بیابان ها هستند که سر بزنگاه در شهر ظاهر میشوند و از فرار طعمه هایشان جلوگیری میکنند!

نکته دیگر انفعال منزجر کننده دولتهای ایران و پاکستان در طول فیلم است که گویا حتی از تشکیلات ریگی میترسند و هیچ یک از اقداماتشان نشان داده نمیشود و فیلمساز به متنی از اقدامات ایران در آخر فیلم بسنده میکند؛

حرکات سریع دوربین و کات های متعدد در سکانس های غیر جنگی و صدای بی مورد گریه بچه که بیش از حد تکرار میشود نیز باعث آزار بیننده میشود اما در کل شبی که ماه کامل شد نوید بخش سینمایی روبه جلو از نرگس آبیار است و او را در زمره فیلمسازانی قرار میدهد که مخاطبین سینما برای دیدن فیلمهایش لحظه شماری میکنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *