25
دسامبر

🔰 آشنایی با مفاهیم و تکنیک‌های حوزه تبلیغات

قسمت دوم:

🔻تبلیغات غیر تجاری

🔸 تبلیغات_فرهنگی:

🔹تبلیغات فرهنگی به هدف آموزش و آگاه_سازی مخاطب صورت می‌گیرد و می‌توان آن را مثبت‌ترین و اخلاقی‌ترین نوع تبلیغات نام گذاشت. تبلیغات کتابخوانی، درختکاری، کمک به مؤسسات خیریه و … نمونه‌هایی در این زمینه‌اند.

🔸در تعریفی ساده، تبلیغات فرهنگی به کارگیری تکنیک‌های تبلیغات_تجاری برای ترویج و اصلاح یک نگرش و یا رفتار در مخاطب است و هدف تبلیغات فرهنگی، ایجاد تغییرات رفتاری داوطلبانه با فراهم کردن راه‌های جایگزین مناسب برای رفتارهای ناهنجار است.

🔹کلیدی‌ترین موضوعی که تبلیغات فرهنگی را از تبلیغات تجاری جدا می‌کند، هدف آن است. هدف تبلیغات فرهنگی سودرسانی به جامعه از طریق تغییر در رفتار جمعی است، در حالی که هدف تبلیغات تجاری، تغییر رفتار مصرف_کننده به نفع شرکت سفارش دهنده تبلیغ است.

🔸 تبلیغات_سیاسی (پروپاگاندا):

🔹تبلیغات سیاسی یا #پروپاگاندا برای مثبت نگه داشتن نظر عموم مردم به یک جریان سیاسی، حزب، کاندیدای انتخاباتی یا برنامه سیاسی انجام می‌گیرد. هارولد لاسول در تعریف پروپاگاندا به معنای وسیعی از آن اشاره می‌کند و آنرا تکنیک اثرگذاری بر رفتار آدم‌ها از طریق ساماندهی و یا دستکاری در واقعیت‌ها تعریف می‌کند.

🔸در این نوع از تبلیغات بر تکنیک‌های جنگ رسانه‌ای و جنگ_روانی تاکید می‌شود تا رقیب را تخریب کنند. یک نمونه شایع از جنگ_رسانه‌ای، پروژه رسانه ای اسلام_ستیزی و ایران_هراسی است که توسط رسانه‌های غربی جریان دارد.

🔻انواع تبلیغات از نظر رسانه ۲

۴٫ تبلیغات اینترنتی (آنلاین)

🔸 اینترنت بخش قابل توجهی از بازار تبلیغات را به خود اختصاص داده است. بخش عمده‌ی تبلیغات در این رسانه به شکل تبلیغات «جستجویی» ظاهر می‌شود که کاربران با کلیک بر روی فهرست‌های طبقه بندی شده در سایت‌ها به آن دسترسی پیدا می‌کنند.

🔹 همچنین تبلیغات #نمایشگرنمایی در اینترنت مانند بنرهای_اینترنتی در حال رشد هستند. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که این شاخه از تبلیغات به درجه‌ای از پوشش و گستردگی خواهد رسید که رسانه‌های چاپی در برابر آن تسلیم خواهند شد.

🔸 رشد تبلیغات_اینترنتی تا حدی به این علت است که تبدیل به یک رسانه تعاملی شده است. اینترنت این امکان را به مشتریان می‌دهد تا از طریق اتاق‌های گفتگو و دیگر ارتباطات_آنلاین به آگهی‌های تبلیغاتی پاسخ دهند. تبلیغات در اینترنت نه تنها کم هزینه، قابل سنجش، تعاملی و سرگرم کننده است، بلکه همچنین در هر زمان از شبانه روز قابل مشاهده است.

🔺سه_گانه صنعت تبلیغات

🔸 تبلیغ_کنندگان رکن اول صنعت تبلیغات محسوب می‌شوند و باید این سفارش دهندگان باشند تا #چرخ_تبلیغات بچرخد.

🔹تبلیغ کنندگان چه بزرگ باشند و چه کوچک، نیروی محرکه صنعت تبلیغات‌اند؛ مثل برندهای_جهانی پیسی و کوکاکولا در بخش نوشیدنی، سونی و سامسونگ در لوازم الکترونیکی و نایک در بخش کفش و لوازم ورزشی.

🔸رکن دوم سه گانه تبلیغات، رسانه‌های_جهانی است. اقتصاد رسانه‌های جهانی وابسته به درآمدهای_تبلیغاتی است و امروزه رسانه‌های جهانی مثل یورونیوز، دیسکاوری و ان بی سی تقریباً ۹۰ درصد از بودجه تبلیغاتی تبلیغ کنندگان را دریافت می‌کنند و ۱۰ درصد دیگر را شرکت‌های_تبلیغاتی به عنوان حق العمل دریافت می‌کنند.

🔹سومین رکن صنعت تبلیغات، سازنده‌ی کمپین‌های_تبلیغاتی‌ اند، یعنی آژانس‌ها و دفترهای_تبلیغاتی معتبر جهان که آگهی‌های معروف جهانی را می‌سازند. این همان بخشی است که اکثر مردم به هنگام گفتگو درباره کسانی که در حوزه تبلیغات کار می‌کنند از آنها یاد می‌کنند. تا دهه ۱۹۷۰ دفترهای تبلیغاتی فعالیتی بیشتر از تولید آگهی و خرید رسانه‌ها برای مشتریان داشتند.

۵٫ تبلیغات رسانه‌های جدید (شبکه‌های_اجتماعی)

در رسانه‌های_نوین مباحثی مانند مرزبندی جغرافیایی و فاصله، پوشش جمعیتی و سرعت_انتقال مطلب از جمله مباحثی هستند که تفاوت‌های معناداری با تعابیر رسانه‌ای قبل از خود دارد.

🔹 در این میان فراگیری و گستردگی رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر، فیس بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی داخلی به تبلیغ کننده این فرصت را می‌دهد که از تک گویی به فضای پویای ارتباطی و به دیالوگی دوسویه دست یابد. رسانه‌های اجتماعی، جدیدترین ابزار تبلیغاتی مدرن هستند اما این ابزار تبلیغی جدید بیش از اینکه در دنیای تجارت کاربرد داشته باشد در تبلیغات_سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

🔺شرکت های پیشتاز تبلیغاتی در جهان ۱

👈 شرکت اول: EVB

🔸 این شرکت_تبلیغاتی در حالی که هنوز گستره ی ارتباطات خود با مشتریان فن آوری را بر اساس دفتر سانفرانسیسکو حفظ کرده است، فعالیت‌های خود در سراسر حوزه‌های ماهواره‌ای انگلستان نیز برای خدمت به مشتریان قدیمی خود مانند وریگلی و چیواس نگه داشته است. EVB کارهای پروژه‌ای کمتری انجام می‌دهد تا بتواند جایزه ۱۰ درصد افزایش قیمت خود را از مؤسسات بین المللی دیلایت، سیلک و بیکری نسبت به سال گذشته دریافت کند.

🔹این شرکت در ادامه به مدیریت استودیو فیس بوک پرداخته است؛ یک ویترین برای نمایش برندها و سازمان‌ها به منظور نشان دادن بهترین خلاقیت‌هایشان در شبکه‌های_اجتماعی و در کنار این کار، یک جایزه وسوسه کننده برای کسانی که برای اولین بار از این صفحه بازدید می‌کردند در نظر گرفت.

🔸 برخی از کارهای فوری این شرکت برای برند تجاری Clorox Glad است، که در برنامه‌ای نمایشی تحت عنوان «زندگی وحشی» صورت می‌گیرد؛ زندگی وحشی برنامه‌ای است که یک خانواده لاابالی متشکل از ۵ حیوان را نشان می‌دهد.

🔹کانال Glad در یوتیوب نیز از ترافیک خوبی برخوردار شده است؛ این صفحه نیز با استفاده از مسابقات و سرگرمی‌های مختلف و بازی‌های متنوع علاقمندان زیادی را جذب کرده است. زندگی وحشی موفق شد ۳۳۴/۰۰۰/۰۰۰ بازدید کننده را به همراه داشته باشد.

🔺شرکت های پیشتاز تبلیغاتی در جهان ۲

👈 شرکت دوم: Digitas

🔹 گروه Publicis متعلق به Digitas که اولین دفترش با سرویس کامل در سان فرانسیسکو ایجاد شده بود،۲۹ دفتر خود در سراسر جهان را در سال ۲۰۱۲ افتتاح کرد. این سازمان بزرگ تبلیغاتی بیش از ۱۰۰ جایزه #خلاقیت در تبلیغات را در کمتر از ۱۲ ماه به دست آورد، از جمله ۱۱ جایزه MAAW گلوب و ۹ جشنواره کن.

🔸 برخی از بهترین کارهای آنها برای امریکن_اکسپرس بوده است. Aetna اسپرینت، VEVO پاناسونیک، گوگل موبایل و ویکتوریا_سکرت در میان ۱۷ مشتریان این سازمان در سال ۲۰۱۲ بودند که به میزان ۷۰ میلیون دلار بر درآمد این شرکت افزودند.

📝 منبع: «سواد رسانه‌ای-تبلیغات» به اهتمام حمیدرضا آیت اللهی