15
ژانویه

آشنایی با مفاهیم و تکنیک‌های حوزه تبلیغات_قسمت پنجم

 

موضوع: جنگ_رسانه‌ای

🔹جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ_نرم و جنگ‌های جدید بین المللی است که جنگ نرم و جنگ روانی هم نامیده می‌شود و در مقابل جنگ_سخت (Warfare Hard) تعریف می‌شود.

🔸 جنگ رسانه‌ای حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی ادامه دارد و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش با استفاده از توان تبلیغاتی رسانه‌ها بهره می‌برد.

🔹ارتش ایالات متحده آمریکا، عملیات جنگ نرم رسانه‌ای را اینگونه تعریف می‌کند: جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروههای دوست است. بنابراین جنگ رسانه‌ای را می‌توان به هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای که جامعه هدف را نشانه گیرد و آن‌ها بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به شکست وا می‌دارد، تعریف کرد.

🔺برچسب زدن

🔹 تکنیک برچسب_زدن رسانه‌ها واژه‌های مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل می‌کنند و آن‌ها را به نهادهای مختلف نسبت می‌دهند. هدف از این عملکرد آن است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شود بی آنکه استدلالی در محکومیت آن‌ها آورده شود.

🔸 پژوهشگران این حوزه، برچسب زنی را اسم گذاری بر یک فکر یا یک عقیده خاص یا گروهی مشخص می‌دانند که برای تحریک به رد عقیده یا آن گروه مورد نظر بدون بررسی شواهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

🔺 توسل به ترس

🔹 در این تکنیک، از حربه تهدید و ایجاد رعب و وحشت میان نیروهای دشمن، به منظور تضعیف_روحیه آن‌ها استفاده می‌شود تا به آنان چنین القا شود که خطرهای زیادی بر سر راه آنان کمین کرده است.

🔸 پراتکانیس از کاربردهای دیگر این تکنیک سخن گفته و معتقد است از تکنیک توسل_به_ترس، گاهی برای بسیج جبهه در مقابل یک تهدید خارجی نیز استفاده می‌شود.

🔹 او جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان هیتلری را مثال می‌آورد که همواره از عبارت تئودور کافمن بهره می‌گرفت که گفته بود «آلمان باید نابود شود» و گوبلز از این طریق ادعا می‌کرد که متفقین در پی نابودی آلمان هستند.

🔸 آدولف هیتلر هم توانست با علم کردن تهدید یهودیان و کمونیست‌ها و منسجم ساختن حزب نازی، تا حدی به اهداف جنگ_طلبانه خود دست پیدا کند.

🔹 پیش از وقوع حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز رسانه‌های آمریکایی تلاش تبلیغاتی وسیعی به عمل آوردند؛ ادعاهای مکرری همچون نزدیک شدن عراق به تولید جنگ افزارهای هسته‌ای، ارائه گزارش‌های متعدد از وجود سلاح کشتار جمعی در عراق، حمایت صدام حسین از تروریسم و… از جمله موضوعات عملیات روانی امریکا برای ترغیب افکار_عمومی آمریکا و جهان برای حمایت از حمله به عراق بود.

🔸 در جنگ عراق، برای تضعیف روحیه نیروهای نظامی عراق، به آنان هشدار داده شد که با بزرگترین بمب‌های جهان مورد هجوم قرار می‌گیرند. چنین استدلال شد که در هر صورت، نیروهای عراقی بازنده جنگ خواهند بود چون آمریکا و نیروهای ائتلاف، دارای قدرت نظامی برترند.

 

🔺 تکنیک تضاد و تفرقه

🔹 رسانه می‌تواند با تلقین درگیری میان روشنفکران و حاکمیت، اقلیت‌های دینی، قوم‌های ساکن در یک کشور، وحدت را بین نیروهای دشمن متزلزل سازد.

🔸 لطفیان معتقد است در اشغال عراق، دیکتاتوری صدام موجبات نارضایتی_عمومی در بخش‌های وسیعی از کشور فراهم کرده بود و رسانه‌های تبلیغی آمریکا با استفاده از این نقاط ضعف دولت او، اقدام به پخش شایعات وسیعی در مورد صدام و وابستگان حزب بعث کردند. این امر به افزایش شکاف بین حاکمیت و مردم منجر شد و زمینه مساعدی برای سقوط نظام بعث در عراق فراهم آورد.

🔹 امروزه نیز شبکه‌های_ماهواره‌ای فارسی زبان سعی در تشدید اختلاف بین دولت و مردم در موضوعات مختلف داخلی دارند. مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بهانه‌ای برای ناامیدی مردم نسبت به دولت و بی اعتمادی آنها به سیستم_سیاسی می‌شود.

📝 منبع: «سواد رسانه‌ای-تبلیغات» به اهتمام حمیدرضا آیت اللهی